Dansk Flyvehistorisk Forening

Danish Aviation Historical Society 
Dänische Gesellschaft für Fluggeschichte 
Société Danoise d'Histoire Aéronautique

Du er her: Forside  → Flyvehistorisk Tidsskrift  → 2015  → Nr. 3 2015

Eftertryk uden kildeangivelse ikke tilladt.

Fra Flyvehistorisk Tidsskrift 2015 - 3

Luftskibe i den første Verdenskrig. Tekst: Mogens Jensen Billeder: Diverse kilder

Luftskibet L48 (LZ 95) Det første af u-klassen
Førergondol fra L54. Foto: IWM Q 58473
Tegning fra 1917 af tysk maskingeværskytte på toppen af et luftskib med et MG 08 maskingevær. Foto: DTM
L63 og L42 sandsynligvis i en dobbelthangar på Nordholz. Foto: IWM Q 58477
Idealiseret tegning af tyske maskinister i motorgondol. Foto: DTM
Motorgondol med direkte drevet propel. Foto: DTM
Engelsk Costal-Class luftskib med det karakteristiske skrog sammensat af 3 cirkeludsnit. Foto: DTM
Sopwith 2F1 nr. N6814 ophængt under HMA 23, RNAS Pulham, Norfolk i 1915.
Foto: http://en.wikipedia.org/wiki/23-class_airship
HMS Furious med Sopwith Camel fly på fordækket. Det var sådanne fly fra HMS Furious, der bombede luftskibsbasen i Tønder den 19/7-1918. Foto:IWM Q 47941
Toska hangaren i Tønder i brand efter bombardementet den 19/7-1918 kl. 05.00.
Foto: IWM Q 47941
Uidentificeret tysk luftskib (L54 eller L60) udbrændt i Toska hangaren i Tønder efter bombardementet den 19/7-1918. Foto: IWM Q 47940
Bombenedslag i Liverpool Street, London efter luftskibsangreb den 8-9 september 1918. Foto: IWM LC 0032
Observationskurv (Spähkorb) ophængt i Aeronauticum, Nordholz. Foto: Mogens Jensen
 
 

Mogens Jensen skriver om udviklingen af den militære brug af luftskibe i 1. verdenskrig.

Røde Kors flyvninger med Hercules i Sudan. Tekst og fotos: Erik S. Neipper (NEI) Aircraft Engineer FLV, Crewchief på B-978

Nathuen fik hurtigt påmalet øjne og næse.
Forfatteren foran B-678.
Geneina lufthavn
Losning af last.
NEI og TON udskifter bremseenhed i 40 graders varme.
 

I efteråret 1985 besluttede Danmark sig for at stille en Lockheed C-130H Hercules til rådighed for Røde Kors, som på grund af manglende transportkapacitet under hungersnøden i Sudan i det område, der i dag er kendt som Dafur. I artiklen berettes om disse flyvninger og de mange vanskeligheder, som måtte overvindes.

Palle Krag (KAG) 80 år. 13 flytyper og 13.500 flyvetimer
Postkort med luftskibs motiv.
 
Til toppen