Dansk Flyvehistorisk Forening

Danish Aviation Historical Society 
Dänische Gesellschaft für Fluggeschichte 
Société Danoise d'Histoire Aéronautique

Du er her: Forside  → Flyvehistorisk Tidsskrift  → 2019  → Nr. 1 2019

Fra Flyvehistorisk Tidsskrift Nr. 1, 2019

Hermann Göring, kunstflyver og levemand, del 1. Artikel af Ingeniør Jørn Dietrich.

Jørn fortæller, at hans farfar, Alfred Dietrich, 2 gange havde forbindelse til den fra 1. verdenskrig berømte tyske jagerpilot, Hermann Göring. Hans farfar var fra 1920 til 1934 ansat som ansvarlig for presseforhold i Danmark ved det tyske gesandskab. Det første møde med Göring var i 1919, hvor Jørns farfar måtte tage sig af Göring under dennes ophold i København og blandt indløse hans gæld til diverse etablissementer i byen. Den næste gang var Jørns farfar blevet arresteret og fængslet i Berlin i 1942, men blev ved Görings foranledning løsladt og undgik derved en dødsdom ved folkedomstolen. Resten af artiklen giver en grundig gennemgang af Görings fortid som krigsflyver og hans ophold i Danmark som kunstflyver og levemand samt forbindelsen til Jørns farfar. 

Danske flyvepladser og lufthavne, del 6. Tekst og illustrationer via Knud Larsen

Rechlin flyvepladserne med Luftwaffes fly afprøvnings centrum. Tekst: Søren Poulsen. Billeder via samme.

Den første tid, Opbygningen, Aktiviteterne på de 3 flyvepladser, Rechlin i de Allieredes sigtekorn, Et eksempel på et udviklingsprojekt nemlig Reichenberg, som var den bemandede version af V1, Fieseler Fi 103, Lejre for tvangsarbejdere,samt foråret 1945.

Luftskibet Dixmude. Tekst af Ole Schmidt

Det franske luftskib Dixmude v ar et af de 3 tyske luftskibe, som Frankrig fik som krigsskadeerstatning efter 1. verdenskrig. Luftskibet LZ 114 (L72), som blev hentet i Friederichshafen af en fransk besætning med Kaptajn Jean de Plessis de Grenedan som fører til marinebasen Cuers-Pierrefeu, hvor han chef. Dixmude er v algt for at hædre en enhed af de franske susiliers marins, som den 10/11-1914 kæmpede og faldt ved den lille belgiske by Diksmuide, hvor de forsinkede de tyske styrkers fremmarsch. Den 21/12-1923 er Dixmude på vej hjem over Middelhavet til basen med dets nye mandskabsgondol, som kan rumme 50 personer.  Der er 7 gæster og 43 besætningsmedlemmer ombord. Blandt gæsterne er specielt indbudte officerer og teknikere. I de sidste par døgn har man kæmpet mod voldsomt uvejr, som har gjort det nødvendigt at skifte kurs adskillige gange. På grund af uvejret har det været vanskelig at opretholde radiokontakt med luftskibet. Den 21/12 kl. 02.27 mister man al radiokontakt meed luftskibet og på Sicilien har man set et kæmpe lysglimt ude i horisonten, men tilskriver det i første omgang som lynglimt. Der går forskellige rygter om hvor luftskibet er blevet set, bl.a. over Sahara og i den sydlige del af Middelhavet, men den 27/12 finder siciliansk fisker liget af luftskibets kaptajn i vandet. I januar 1924 besluttes det at opføre et munument i Pierrefeu-Du-Var til mind om de 50 personer, der for en stor del  stgammer fra de 2 små byer Cuers og Pierre-Feu-du-Val. Et fransk helikopter hangarskib har navnet Dixmude til minde om luftskibet. I 2013 lykkes det et hold minebiologer baseret på oplysninger fra 3 forskellige peroner på 3 forskellige steder på Sicilien, at foretage en triangulering og på baggrund af denne fandt dykkere i 2014 vraget af luftskibet ud for Sicilien. Vraget ligger i 40 m dybde på et klippeskær, men man hart filmet det.

Hvad blev der egentlig af Miles Satyr? Af Mogens Wahl, redigeret af Carsten Jørgensen

Der har i mange år hersket betydelig usikkerhed om dette flys skæbne, men baseret på et avisreferat fra Politiken og detaljerne i hosstående artikel kan Flyvehistorisk Tidsskrift bringe den rigtige historie om den unge japanske pilot, William Nebuyuki Yamamotos dødelige styrt med flyet straks efter start i Kastrup Lufthavn 6/8-1936.

Knud Larsens fotos på bladets bagside.

 
Til toppen